בעקבות המצב ייתכנו עיכובים במשלוחים

לוגו

משחקי חשיבה שכיף להכיר

משחק השחמט
משחק השחמט
סודוקו
סודוקו
איקס עיגול
איקס עיגול
רמיקוב
רמיקוב
משחק השחמט
משחק השחמט

איזה משחקים הכי אוהבים?

מתחילים בסוגי המשחקים הסוגים הפופולריים
  • שחמט
  • סודוקו
  • איקס עיגול
  • רמיקוב
  • טנגרם
משחק המלכים

משחק השחמט- 

משחק השחמט החל לפני כ2300 שנה ועוד במדינות שבהן מבחינה היסטורית היו מאבקים על שליטה כוח וכיבוש, במשחק יש מלכים כיאה לאותן תקופות ומשטרים  בזמנים ההם המשחק נלקח מרעיון מקורי למשחק סיני שנקרא שיאנג צ’י ובו

מה זה שחמט?

נקרא גם משחק המלכים , נהוג למצוא בין השחקנים המקצועיים שעוסקים במשחק לפרנסתם גם מתמטיקאים רבים והמפורסם בינהם הוא המתמטיקאי היהודי עמנואל לסקר. האסטרטגיה היא ניחוש מהלכי היריב בטרם עת ואם נדע מה האפשרויות העומדות למשחק עוד לפני שהיריב ביצע נוכל לתכנן כך גם מהלכים אחרים או את הדרך המהירה והיעילה ביותר לניצחון במשחקים מסוג זה.

איך משחקים?

במשחק יש 16 כלים לכל שחקן בינהם מלך מלכה צריח רץ סוס \ פרש
פיון  (נקרא גם חייל)
מטרת המשחק בסופו של דבר הוא להכריע את המלך של היריב. כאשר נגמרו למלך כל אפשריות ההימלטות מסתיים המשחק בשחמט.
הלוח מורכב מ64 משבצות בשני צבעים שחור ולבן וזה במשחקים המודרניים למרות שבקווקז היה בצבעים שונים לא ידוע על ידי מי ומתי בדיוק הומצא השחמט אך ככל הנראה מקורו במשחק סיני עתיק.  משחק השחמט היה מאוד נפוץ בקרב האימפריות העתיקות של המזרח הקדום בינהם הודו,יפן, מצרים, ופרס.  לפני כאלף שנה הביאו הצלבנים את המשחק ממדינות ערב לאירופה. והחל מהמאה ה 15 צבר המשחק פופלריות וחוקיו שונו. אליפות העולם הראשונה בשחמט הייתה בשנת 1886 בה זכה ויליהלם שטייניץ שנהיה אלוף העולם הראשון בשחמט.   

סרטון קצר המסביר איך לשחק שחמט ועוד קצת על המשחק

במחקרים שנעשו נמצא כי שחמט משפר יכולות קוגנטיבות, ויכול לשפר IQ כאשרים משחקים בתדירות גבוהה. בנוסף שחמט עשוי לעזור בניהול זמנים התמודדות עם לחצים, ופתרון בעיות שכן במהלך המשחק זה מה שמתבקש מהשחקן.

אולי שחמט אינו המשחק הכי קל אך הוא גם בוודאות לא המשחק הכי קשה ללמידה. קודם כל כדאי ללמוד איך מזיזים את הכלים השונים, אחר כך כיצד להתקיף ולהגן איתם.  ולבסוף לשחק הרבה כי רק תוך כדי התנסות אפשר ללמוד ולהשתפר. 

נכון לשנת 2021 אלוף העולם בשחמט בעשור האחרון הוא מגנוס קרלסן מנורווגיה מכונה גם “המוצרט של השחמט” בשל יכולותיו היוצאות מן הכלל בשחמט. כבר מגיל צעיר בלט ביכולותיו המרשימות ובגיל 13 נהיה רב אמן – הדרגה הגבוה ביותר אליה אפשר להגיע בשחמט. 

האם משחקי האסטרטגיה מלחיצים?

משחקים הם להנאה  וגם גורמים להפעלת השרירים במוח , שום משחק הוא לא מלחיץ כי לרוב מעורב במשחק גם חבר או חברים שהפעילות ממש מכניסה ערך משמעותי לחיים של חברה וגם תחרות. כל תחרות היא סוג של לחץ כי מי מאיתנו שאוהב לנצח, מי לא? ירצה לנצח במשחק וזה בטבע שלנו מאז שהיינו ילדים הגננת שדחפה לתחרות כדי להשיג עוגייה או פרס אחר. אין מה להילחץ ולפעמים דווקא מצבי לחץ גורמים לנו להיות יעילים יותר ולקבל החלטות נכונות לעומת דעות שאולי מוטעות בלי מחשבה מראש. משחקים שבהם יש לרכוש או להשיג כמה שיותר נכסים מביאים תחושת סיפוק שעם הזמן מתורגמת ליעילות. למה משחקים כמו שחמט נמדדים בזמן? יש למשחקי חשיבה טכניקות של התקפה ושליטה ואם לא היו מתזמנים כל פעולה של השחקנים משחק אחד היה יכול להיערך ימים במיוחד כשמדובר בשחמט זה אכן קיים בתחרויות עולמיות שבהן לאחר כמה שעות מפסיקים פעילות וממשיכים ביום אחר.
שחמט בעולם נחשב כמשחק מאוד חשוב ויוקרתי, לא פעם התקיימו מאבקים בין מדינות על אליפות השחמט העולמית. במהלך המלחמה הקרה מאבק זה הגיע לשיאו במשחקים של ברית המועצות נגד ארה”ב, בהם ברה”מ גברה פעם אחר פעם. גם היום שומר משחק השחמט על פופולריות אחר כאשר בכל מקום בעולם ניתן למצוא מנהגים ודרכים שונות בהם ניתן לשחק את המשחק. כך למשל,  באוזבקיסטן נהוג לשתות בירה ולאכול דגים מיובשים מלוחים תוך כדי סימן לגבריות בעיקר בקרב המקומיים בשבטים. בשנת 2020 יצאה בנטפליקס סדרת הטלוויזיה “גמביט המלכה”, אשר הפכה פופולרית מאוד. הסדרה הגבירה מאוד את המודעות והפופולאריות של משחק השחמט והביאה אותו לשיח ולשיא חיפושים ברשת.

איפה אפשר לשחק שחמט?

כיום ישנם שלל אתרים ואפליקציות בהן אפשר לשחק שחמט מול המחשב או נגד שחקני שחמט אחרים מכל העולם. בנוסף אפשר לקנות את המשחק ברוב חנויות המשחקים והספרים, ולשחק בבית עם משפחה וחברים. שח-מט הוא משחק חשיבה שמפתח את החשיבה והזיכרון ולכן הוא משחק מאוד מומלץ. ניתן לשחק מכל גיל ואף מומלץ ללמד ילדים קטנים לשחק בשביל לפתח יכולות תפסית מרחבית וחשיבה מורכבת כבר מגיל צעיר

נסו בעצמכם! חידון יומי

מה המהלך הבא שלך?

סודוקו

משחק הסודוקו- 

סודוקו או סו-דוקו הוא משחק מסוג תשחץ פאזל מצליח ופופולרי ביותר בארץ ובכולם. מקורו של המשחק הוא ביפן, אך כיום נהוג לשחק אותו כמעט בכל מקום בעולם ואפשר למצוא אותו בעיתונים וירחונים שונים, בספרי תשחצים, ובאתרי אינטרנט שונים.  

מה זה סודוקו?

המשחק משוחק נגד הלוח, השחקן צריך לפתור את הלוח בכך שהוא מכניס ספרות מ 1 עד 9 במשבצות בלוח בלי לייצר כפילויות של אותו מספר בכל שורה, טור, או ריבוע פנימי.  איך משחקים? בלוח של 9X9 המחולק בנוסף לעוד 9 ריבועים פנימים של 3X3 קימים מספרים נתונים. המספרים הנתונים משתנים ממשחק למשחק ומגדירות את רמות הקושי השונות של המשחק. על השחקן להשלים את המשבצות הירקות במספרים מ 1- 9 מבלי לחזור על אותה הספרה בריבוע הפנימי, בשורה המאונכת ובשורה המאוזנת של אותו המספר. המשחק יושלם רק ברגע שכל המשבצות החסרות בלוח ימולאו מבלי שיהיו כפילויות לפי החוקים. מתי המשחק התחיל? רשיתו של המשחק הוא לפני כ 300 כהתפתחות חקר ענף המתמטיקה. סוג מסוים אך שונה מהיום של משחק הסודוקו פותח על ידי מתמטיקאי שווצרי ועבר מספר גלגולים לאורך השנים. רק בשנות ה80 של המאה ה20 קיבל המשחק את צורתו הסופית ביפן ופורסם בעיתונים מקומיים וכך צבר פופולריות, לאחר מכן המשחק התפשט לשאר העולם והיום כולם מכירים אותו.

מה מקור השם סודוקו?

ביפנית המשחק נקרא תחילה “מוגבל למספר יחיד” כלומר לאדם שאינו נשוי, לאחר מכן שונה השם וקוצר לסודוקו שפירושו ביפנית “מספר יחיד”.
 

מה הדרך לפתור סודוקו? 

ישנם מספר טכניקות לפתור סודוקו ומשחקי השלמת משבצות, אבל הדרך הקלה ביותר לפתור את המשחק היא על ידי סריקה של השורות והטורים השונים ופסילה של מספרים או משבצות עד שמוצאים את המספר היחידי שיכול להתאים במשבצת שעליה מסתכלים.
משחק הסודוקו
משחק הסודוקו

איזה סוגים שונים של סודוקו יש?

המשחק נפוץ בשלל נוסחים ווריאציות שונים ובינהם:
  • רמות קושי-
  •  קל,בינוי, וקשה בלוח של 9×9
  • גדלים שונים-
  •  קיימים בגדלים קטנים וקלים יותר למשל: 2×2 או גדלים גדולים ומורכבים יותר כמו 16×16.
  • קאקורו-
  • דומה לסודוקו רק שבמקום לא לחזור על אותה ספרה, צריך לשבץ את הספרות ככה שישלימו לסכום הראשום בסוף השורה או הטור.
  • סוק”ק-
  • שילוב של סודוקו וקאקורו.
  • סודוקו אלכסונים-
  • דומה למשחק הסודוקו הרגיל כאשר נוסף לו גם שני אלכסונים בהם גם צריך למלא ספרות מ 1-9.
  • סודוקו מצולעים-
  • בו הריבועים הקטנים (3×3) אינם ריבועים יותר וצורתם הגיאומטרית משתנה.
איקס עיגול

איקס עיגול- 

ידוע גם בתור איקס מיקס דריקס הוא משחק עט נייר המיועד לשני שחקנים. המשחק הוא אחד המשחקים הפופולרים והמוכרים בעולם בין היתר כי הוא מאופיין בפשוט רבה ומשחק מהיר מאוד. 

איך משחקים איקס עיגול

המשחק מורכב מלוח של 9×9 כאשר נהוג לצייר את הלוח בשני קווים מקבלים לאורך ולרוחב במרחב היוצר תשעה תאים. בכל תור מסמן אחד מהשחקנים את הסימול שלו – איקס או עיגול. לפי כללי המשחק הנהוגים שחקן האיקס מתחיל ומסמן ראשון ולכן יש לו יתרון קל על שחקן העיגול. ניצחון במשחק נקבע כאשר אחד מהשחקנים מצליח להשלים רצף של שלושה סימולים. הרצף יכול להיות לאורך, לרוחב או באלכסון. המשחק יכול להסתיים באחד מ 3 המצבים:
  • נצחון לאיקס
  • נצחון לעיגול
  • תיקו- כאשר אף אחד מהצדדים לא מצליח לייצר רצף של שלושה סימונים.

אסטרטגיה באיקס עיגול

1.ככלל בשביל לנצח באיקס עיגול עדיף להיות השחקן שמתחיל. ניתן גם להפסיד כאשר מתחילים אבל הסיכוי לנצח הוא גבוהה יותר. 2. חשוב לחסום את היריב בכל פעם שיש לו שני סימונים באותו שורה/טור/אלכסון. 3. כאשר מתחילים, עדיף להתחיל מפינה, ולהמשיך למקם את האיקסים בפינה גם בתורות הבאים, אם השחקן היריב לא ישים לב למהלך שלכם. ברכותינו- נצחתם.

האם אפשר לנצח את גוגל באיקס עיגול?

אם מחפשים בגוגל את המשחק איקס עיגול, גוגל פותחת באופן אוטומטי חלון משחק בה המשתמש יכול לשחק להנאתו איקס עיגול מול גוגל – מוזמנים לנסות! רק אל תבואו אלינו בתלונות שלא הזהרנו אתכם – אי אפשר לנצח את גוגל באיקס עיגול! אתם יכולים לנסות בעצמכם ולראות, כמובן שיש רמות שונות אז אבל ברמה הקשה ביותר נכון להיום לא ידוע אל אף שחקן שהצליח.
רמיקוב

משחק הרמיקוב – המצאה ישראלית?

משחק הרמיקוב הומצא באמצע המאה ה 20 על ידי אפרים הרצנו – יהודי יליד רומניה. הוא המציא את המשחק עוד כשהיה ברומניה תחת השלטון הקומוניסטי שאסר את המשחק בקלפים. 

היה צריך למצוא פתרון לחוק האוסר על משחקי קלפים וכך במקום קלפים השתמש בקוביות צבעוניות בעלות מספרים. 

רמיקוב הוא כנראה המשחק המזוהה ביותר עם ישראל.

 כשהגיע הרצנו לארץ ישראל הוא החל למכור את המשחק תחילה מדלת לדלת ולאחר מכן הקים מפעל בו ייצר את המשחק בכמויות ומכר עותקים רבים ממנו לכל העולם.

רמיקוב חוקים

כמו הרבה משחקיה חשיבה מוצלחים גם המשחק הזה פשוט מאוד בחוקים שלו.

המשחק מיועד ל 2-4 שחקנים כאשר כל שחקן מקבל לוח משלו לסדר בו את האריחים שקיבל.

איך משחקים?

בכל משחק יש כ 104 אריחים ב-4 צבעים שונים

: צהוב, כחול, אדום, שחור בספרות של 1 עד 13 ובנוסף 2 אריחי ג’וקר. סהכ 106 אריחי משחק. 

 

בתחילת המשחק כל שחקן מקבל 14 אריחים אותם הוא מסדר על הלוח האישי שלו בלי לגלות לשחקנים האחרים איזה אריחים קיבל. 

מטרת המשחק היא להוריד את כל האריחים מלוח העץ לשולחן. ניתן להוריד את האריחים לשולחן רק כאשר מצליחים ליצור סט – כלומר, אוסף של מספרים עוקבים בעלים אותו צבע או ספרות זהות בצבעים שונים.

המספר המינימלי לייצירת סט הוא 3 אריחים.

הג’וקר יכול להחליף כל אריח ביצירת הסט. ברגע שסט מסוים ירד מהלוח לשולחן השחקנים האחרים יכולים בתורם לקחת אריח מהסט בתנאי שעדיין מתקיים רצף במידה והשחקן לא לקח את אריח מהשולחן עליו לקחת אריח מהקופה. השחקן הראשון שמסיים את האריחים שברשותו הוא המנצח.

האם משחקי קופסא עדיפים על משחקים אונליין?

בעבר הלא רחוק עד לפני כ 30 שנה לא היו נפוצים משחקי מחשב מכיוון שלא היה לכל בית גישה למחשב ובטח שלא לאינטרנט. בתקופה הזו משחקי הקופסא היו הדרך העיקרית להפעיל את המוח תוך כדי משחק. נכון להיום יש אינספור משחקי חשיבה במחשבים, במשחקי הוידאו, משחקי אונליין באינטרנט ועוד. המשחקים נהיו זמינים הרבה יותר עבור הילדים ואין להם תלות יותר באחרים כלומר הם יכולים לשחק בהם מתי שרק ירצו. עדיין אפשר לשחק במשחקי חשיבה אונליין עם חברים ואפילו עם שחקנים מכל העולם. מבחינת פעילות של המוח במהלך המשחקים אונליין הוא עובד בצורה זהה כמו שמשחקים במשחק קופסא. ולכן, אין הרבה הבדל אם משחקים משחק קופסא או אונליין. ההבדל העיקרי הוא שיש פחות אינטראקציה בין אישית ויותר אינטראקציה של אדם מול מחשב. לילדים חשוב לאפשר משחק משני הסוגים כדי שיוכלו לפתח את היכולות הקוגנטיביות והטכניות שמשחקי האונליין מאפשרים, לצד היגולות החברתיות והבין אישיות במשחק קופסא יחד עם אנשים נוספים. מראש. משחקים שבהם יש לרכוש או להשיג כמה שיותר נכסים מביאים תחושת סיפוק שעם הזמן מתורגמת ליעילות.

למה משחקים כמו שחמט נמדדים בזמן?

יש למשחקי חשיבה טכניקות של התקפה ושליטה ואם לא היו מתזמנים כל פעולה של השחקנים משחק אחד היה יכול להיערך ימים במיוחד כשמדובר בשחמט וזה אכן קיים בתחרויות עולמיות שבהן לאחר כמה שעות מפסיקים פעילות וממשיכים ביום אחר.
משחקי קופסא
משחקי קופסא אין יותר כיף מזה
טנגרם

טנגרם משחק קופסא- 

טנגרם הוא משחק חידה סיני עתיק. לא ידוע בדיוק מתי הוא הומצא אבל הוא קיים לפחות מזה 500 שנה. בדומה לפאזל מדובר במשחק שצריך לפתור ניתן לעשות זאת לבד או עם ביחד עם עוד אנשים. 

מה זה טנגרם?

איך משחקים? המשחק מורכב מ 7 חלקים החתוכים בצורות שונות יחד כל החלקים יוצרים ריבוע. חלקי הטנגרם הם:
  • מקבילית
  • ריבוע
  • 5 משולשים ישירי זווית בגדלים שונים
מטרת המשחק היא להרכיב צורות שונות מכל שבעת החלקים השונים. ניתן להעזר בספרון שמגיע עם המשחק ולקבל רעיונות אילו צורות אפשרי להרכיב, וניתן גם להרכיב באופן עצמאי איזה צורה שעולה על הדעת. יש מספר מאוד גדול של צורות שאפשר להרכיב ולשחקן יש יד חופשית ללכת עם הדמיון שלו ולהרכיב צורות חדשות. אפשר לשחק את המשחק לבד, בזוג, או קבוצה, וגם אפשר להחליט שמשחקים את המשחק בצורה שיתופית בה כולם מנסים לפתור יחד, או בצורה תחרותית בה כל שחקן מנסה לפתור הכי מהר / הכי הרבה צורות. מה היתרונות בלשחק טנגרם? טנגרם הוא משחק שמפתח הרבה יכולות חשיבה במיוחד יכולות חשיבה הנדסית גאומטרית ותפיסה מרחבית. בנוסף המשחק תורם לפיתוח יכולות של פתרון בעיות, חשיבה לוגית וויזואלית, ויצירתיות. הוא משפיע על שתי האונות במוח על האונה השמאלית שאחראית על חשיבה רציונלית ועל האונה הימנית  שעוסקת ביצירתיות.
 

כמה צורות יש לטנגרם?

ישנם מספר רב של דרכים בהם ניתן לפתור טנגרם. מאז שהמשחק הפך מסחרי ידוע על כלפחות 6500 קונפיגורציות שונות שניתן לייצר אך המספר הזה עוד גדל ויכול להיות שעוד יגלו פתרונות נוספים עם הזמן כי המשחק מאפשר להיות יצירתיים ולהמציא בעצמנו פתרונות.

משחקי קופסא אין יותר כיף מזה

מה מקור השם טנגרם?

השם בסינית של משחק הטנגרם הוא “צ’י צ’או” ומשמעותו – “התוכנית הגאונית בעלת 7 החלקים”. האגדה מספרת כי לפני שנים רבות חי בסין אדם זקן בעל כד יקר. יום אחד נפל הכד ונשבר ומכיוון שהיה יקר עבור הזקן הוא ניסה להרכיב את הכד מחדש. בכל פעם שניסה התקבלה צורה אחרת וכך הומצא המשחק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן